Lite mer info..

En liten sak som bekymrade mej med besöket igår är att läkaren, vid ett års kontrollen inte gett mej rätt uppgifter. Enligt honom så såg alla proverna bra ut sa han. Men, fick veta igår att jag låg väldigt lågt i B-12.
 Känns lite så där faktiskt att man inte kan lita på läkaren. Kan inte förstå hur han kunde säga att allt såg bra ut när det inte alls gjorde det, eller har han överhuvudtaget ens kollat svaren ?
 
Hur som, nu vet jag iaf. Så, nu ska jag absolut börja äta mina vitaminer igen.
Jag har upplevt mig som otroligt trött under en längre period nu,varit allmänt hängig och min dietitst sa att det med all säkerhet har med bristen att göra. Skönt att få det klart för sig, så man inte bara är lat :)
 
Symptom vid B-12 brist:
 
  • känna sig trött och orkeslös
  • bli yr
  • bli andfådd lättare
  • få hjärtklappning
  • få huvudvärk
  • få öronsus.
Vill du läsa mer om detta så kan du göra det här.
 
Något som jag missat med med operationen är att vissa signaler mellan magsäcken och hjärnan stryps.
Men hon förklarade lite för mig igår, så nu ska jag göra ett  försök till att förklara med. Men det är något som jag är världssämst på, men ska ge det ett försök iaf :) Någon lärare blir det inte av mig minsann..
 
Om vi inte äter som vi ska så sänder hjärnan ut signaler till kroppen om att man "är i svält". Kroppen börjar då att lagra på det man stoppar i sig och man kan då inte gå ner i vikt. (Detta visste jag). Men vad jag inte visste att när man gjort en gastric by pass så stryps dessa signaler. Kroppen går inte in i något sparläge utan man tillåts att gå ner i vikt trots lite mat. Efter ungefär 1-2 år så bildas det en ny balans i kroppen och dessa signaler börjar att fungera igen. Så det är jätte vikigt att få i sig alla målen som man ska var dag, annars kommer man antagligen att öka i vikt igen.
 
Så, därför ska jag verkigen hålla koll på klockan nu mera så jag får i mig tillräckligt under dagen. För inte tusan vill jag gå upp i vikt igen pga att jag äter för LITE iaf. Inte av någon annan orsak heller för den delen.
 
Så här visar sjukhuset i Eksjö, där jag gjorde min gastric by pass att man ska äta efter ungefär ett till två år.
 
 
Frukosten bestod av mer än vad jag trodde att man "fick"/kunde äta. Har provat gröt med lite russin, mjölk och ett knäckebröd nu, och det funkade fint. Och jag kände mej mättare längre.
 
Å så kan ett mellanmål se ut och lunchen/middagen.
 
Sen ska man få i sig minst 1,5 L vatten om dagen (måste skärpa mig).
Hålla en äthastighet på ungefär 20 minuter (har rikigt problem med detta, måste skärpa mej).
Få i sig ca 0,5 liter mejeriprodukter om dagen. (Hmm, tror jag är en bra bit ifrån det, så får väl försöka dricka lite mjölk var dag).
Begränsa intaget av söta och feta produkter till max 2 ggr i veckan.
 
Ja, det är väl bara att köra igång då :)
Ska gå och dricka lite mjölk och göra färdigt middagen som står och puttrar på spisen!
 
Hej hopp

Kommentarer
Postat av: Mamma

Älskar dej <3

Svar: Älskar dig med :-)
Angelica

2013-01-05 @ 16:47:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




Angelica här! Den 24:e oktober 2011 var dagen då mitt liv förändrades. Jag fick då min gastric by pass gjord. Här kan ni läsa om mitt betydligt lättare liv. Men vem är då jag ? Jo, en glad och social två barns mamma. Jag kommer ifrån Halmstad men är sedan år 05 bosatt i Vetlanda tillsammans med Jörgen och våra två barn. Mina dagar kretsar runt familjen, träning, vänner och jobb. Träning har verkligen blivit viktig för mig nu mera och jag mår så bra av den! Har du några funderingar angående operationen, eller något annat med så klart. Tveka då inte, utan ställ frågan. Antingen här på bloggen, eller släng iväg ett mail till [email protected]