Låångt uppehåll och tarmvred!

Hej där!
 
Vad kul det är å se att flera stycken forsätter att kika in här trots att jag varit urdålig på att uppdatera!
Tiden bara springer förbi, minst sagt.
 
Har haft en kanon bra semester. Aldrig varit ledig i fyra veckor innan, så det var skönt och vädret har varit underbart.
 
Nu ska jag försöka att vara tillbaka här lite mer iaf.
 
I Juni, förra året så hände det något med min mage. Jag fick så ont och även bak i ryggen. Det blev värre var gång som jag åt. Var inne på sjukhuset i flera omgångar, men de kunde inte hitta något fel. (har skrivit om detta innan). Så till slut gav jag upp och accepterade att jag hade ont. Jag fixar inte det där med att springa hos läkaren.
 Hade väldigt ont från och till och har haft det fram tills nu med. Men så klart inte alltid att de var de där djävluska smärtorna, men magen har ofta reagerat när jag ätit. Jag har inte kunnat koppla ihop det till något speciell mat heller. Så, jag trodde att jag helt enkelt skulle få ha det så, att det var priset av operationen typ. Det har varit jobbigt, men men.
 
Men, för en och en halv vecka sedan så startade det grymt onda i magen å bak i ryggen igen. Det ville inte alls ge med sig å det blev bara värre och värre. Magen svullnade upp så jag såg mer än höggravid ut, ryggen gjorde så jädrans ont att jag helst ville kapa av den.
 
Som sagt, det blev bara värre och värre. Natten till fredagen, då gav jag upp. Maten stod upp i halsen (bokstavligt talat), jag mådde så illa och magen kändes som om att den skulle sprängas. Usch å fy!
 
Så, jag lät förnuftet ta överhand å ringde till sjukvårdsupplysningen, å de tvekade inte på att jag skulle komma in.
 
Väl inne så klämdes och kändes det på magen (ja, jag ville smälla till läkaren. Ryggar man tillbaka när de trycker på en extra öm punkt, så bara mååste de trycka där igen. Varför??!)
 
De bestämde sig för att jag skulle stanna över natten å vara fastande så de kunde göra antingen skiktröntgen eller gastroskopi dagen efter. Jag röstade på alternativ 1.
 
Jag har inte kunnat kräkas sedan jag gjorde min operation. Kan inte påstå att jag är ledsen för det, finns ju trevligare saker att göra. Men tillslut så spydde jag. Å herregud vilken upplevelse det var då! Ingen kraft ifrån magen, så det vart ingen "fart" på det. Å sen hade maten inte varit i kontakt med någon magsyra, så ingen fördelning eller behandling överhuvudtaget. INTE mysigt!  Efter det så lättade både smärtan och illamåendet. Spydde en gång till sen på morgonen, inte mer trevligt då inte!
 
Läkarna bestämde sig för skiktröntgen. Hade inga förväntningar om att de skulle hitta något denna gången heller. Men, det visade sig vara ett tarmvred. Tarmen hade letat sig in i ett hål, ett hål (slits) som de numera syr igen när själva mag-open görs. Åtminstånde så gör dem det i Eksjö.
 
Jag blev sååå lättad över att de faktiskt hittade ett fel. Man vill ju så klart inte att det ska vara ett fel, men jag ville ha svar på vad det var som gjorde så ont. Så, lättad blev jag.
 
Efter lite diskuterande mellan läkarna så bestämdes det att jag skulle få opereras på måndagen. Egentligen skulle de operera direkt, men då hade de gjort ett riktigt snitt i magen å det var en läkare som ville för göra operationen på måndagen för ha sa sej kunna göra den med tillhåls-kirugi. Å så blev det! Är glad för det.
 
Så, i min lilla samling har jag nu 4 nya små titthål. De har gjort dem så fint, så de syns knappt nu en vecka efter operationen.
 
Är sååå otroligt glad för denna hjälpen och att felet hittades! Förstå den underbara känslan av att kunna äta och dricka UTAN något ont i magen! Det är en sådan befrielse. Firade detta med en rostad macka. Ingen smärta, men en rejäl dumpin. :) Men, det var det värt :)
 
Jag behöver inte längre vara på helspänn över att inte veta om jag kommer att få ont eller inte.
 
UNDERBART!
 
Har nu kommit igång med träningen igen. Å imorgon ska jag äntligen få börja jobba igen. Yey! :)
 

Kommentarer
Postat av: Kaosmorsan

skönt de hittade felet o att du mår bra igen! är livrädd för tarmvred jag o hoppas verkligen jag slipper det!

må så gott! =)

2013-08-22 @ 09:09:28
URL: http://kaosmorsan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




Angelica här! Den 24:e oktober 2011 var dagen då mitt liv förändrades. Jag fick då min gastric by pass gjord. Här kan ni läsa om mitt betydligt lättare liv. Men vem är då jag ? Jo, en glad och social två barns mamma. Jag kommer ifrån Halmstad men är sedan år 05 bosatt i Vetlanda tillsammans med Jörgen och våra två barn. Mina dagar kretsar runt familjen, träning, vänner och jobb. Träning har verkligen blivit viktig för mig nu mera och jag mår så bra av den! Har du några funderingar angående operationen, eller något annat med så klart. Tveka då inte, utan ställ frågan. Antingen här på bloggen, eller släng iväg ett mail till [email protected]