Nils Emils Söndagsgryta

Här kommer ett litet recept på en fläskfilé gryta som jag tycker väldigt mycket om. Jag skriver av det så som det står, men själv så ändrar jag lite från gång till gång som jag göra den.

Det här behöver du:

600g fläsfilé
2 st bratwurst (jag använder chorizo)
1 röd paprika, strimlad
3 dl vispgrädde
buljong/fond (jag använder knorrs kalvbuljong)
100 g syltlök
150 g svarta oliver
3/4 dl hackad ättiksgurka
salt
Svartpeppar
Vatten

Putsa fläskfilén och skär den i skivor. Skär korven i centimetertjocka skivor. Bryn kött och korv, lägg i paprika strimlorna. Krydda med salt och peppar. Tillsätt grädde, vatten och fond, låt det koka upp. Lägg i syltlök, oliver och ättiksgurka. Red av med vetemjöl och låt grytan puttra i 10-15 minuter.

Jag själv har inte haft i oliverna, för min familj skulle nog slå bakut om de upptäcker sådant i maten :) Men kan tänk mej att det är gott. Sen använder jag lite av spadet ifrån syltlöken med. Som sagt, jag följer sällan ett recept, men det kan ju vara bra att ha som grund iaf :)



Gott som tusan är det iaf :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




Angelica här! Den 24:e oktober 2011 var dagen då mitt liv förändrades. Jag fick då min gastric by pass gjord. Här kan ni läsa om mitt betydligt lättare liv. Men vem är då jag ? Jo, en glad och social två barns mamma. Jag kommer ifrån Halmstad men är sedan år 05 bosatt i Vetlanda tillsammans med Jörgen och våra två barn. Mina dagar kretsar runt familjen, träning, vänner och jobb. Träning har verkligen blivit viktig för mig nu mera och jag mår så bra av den! Har du några funderingar angående operationen, eller något annat med så klart. Tveka då inte, utan ställ frågan. Antingen här på bloggen, eller släng iväg ett mail till [email protected]