Filmjölksbröd

Här kommer receptet på filmjölksbrödet..
Jag har uteslutit aprikoser och russin eftersom jag inte är så jätte förtjust i att ha det i bröd.
 
Du behöver:
 
  • 7 dl vetemjöl
  • 4 dl grahamsmjöl
  • 2 dl grovt rågmjöl
  • 1 tsk salt
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 dl linfrön
  • 1 dl hela, torkade aprikoser (1 dl motsvarar ca 100 g)
  • 1 dl russin
  • 1 dl hasselnötter
  • 1 l filmjölk
  • 1 1/2 tsk bikarbonat
  • 2 dl mörk sirap
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175°C.
  • Blanda ihop mjölsorterna med salt, solrosfrön, linfrön, aprikoser, russin och nötter i en bunke. Nötterna kan grovhackas eller användas hela.
  • Blanda noga ihop filmjölk med bikarbonat och sirap. Tillsätt mjölblandningen och rör mycket försiktigt till en jämn, tjock smet.
  • Smörj två 1,5-liters brödformar (för 2 bröd) väl eller använd bakplåtspapper i formen. Fyll den med smeten och strö över lite mjöl.
  • Grädda bröden i formarna i nedre delen av ugnen, ca 1,5 timme. Täck med folie om de blir för mörka. Pröva med sticka så att de känns torra. Stjälp upp bröden på galler och låt dem vila inlindade i kökshanddukar i minst 5 timmar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




Angelica här! Den 24:e oktober 2011 var dagen då mitt liv förändrades. Jag fick då min gastric by pass gjord. Här kan ni läsa om mitt betydligt lättare liv. Men vem är då jag ? Jo, en glad och social två barns mamma. Jag kommer ifrån Halmstad men är sedan år 05 bosatt i Vetlanda tillsammans med Jörgen och våra två barn. Mina dagar kretsar runt familjen, träning, vänner och jobb. Träning har verkligen blivit viktig för mig nu mera och jag mår så bra av den! Har du några funderingar angående operationen, eller något annat med så klart. Tveka då inte, utan ställ frågan. Antingen här på bloggen, eller släng iväg ett mail till [email protected]