P-stav

Ja den lilla rackaren satte jag in i slutet av januari eller i början på februari. Hade mina förhoppningar om att slippa mensen. Men ack så fel jag hade. Jag har sedan dess inte varit mens fri i en hel vecka! Så om några veckor ska eländet ut igen. Usch å fy! Jag hade velat gå tillbaka till mina p-piller men blir avrådd ifrån det. Eftersom att kroppen inte längre tar upp all närign å sådant så finns det en stor risk att dem inte kommer att funka. Istället ska jag få en koppar spiral. Den tar inte bort mensen, men den ska ju iaf bli regelbunden å inte hålla på att blöda på det här viset.
 
Idag har det varit uppehåll med regn, så då har vi passat på att måla lite. Så nu är det antagligen bara en gång kvar på förnstret som jag håller på med. Har precis hängt ut tvätten, å nu kommer det massa mörka moln. Hmm, kan det inte bara få vara EN regnfri dag ? Nepp, tydligen inte.
 
Nu ska jag bara slappa en stund innan det är dags att göra sig klar för att åka till jobbet. Det blir en intensiv helg känns det som. Jobbar hela helgen. Går av mitt pass på söndag kl tre och går på natten samma kväll. Phuu. Men, det ska nog gå bra :)
 
Hoppas ni alla har en bra dag!

Kommentarer
Postat av: Beatrice

Du har inte funderat på p-spruta då. Jag tar den nu. En spruta i rumpan var tredje månad och det ska visst vara mycket hög säkerhet på dem. Kan dröja innan mensen lugnar sig, upp till 6 månader....en del försvinner den på och andra bara lugnar det ner sig. Jag har riklig mens en dag, (ännu så länge), och sen är det över. Kopparspiralen som jag har haft ökade mensen från att blöda i 4 dagar till rikliga blödningar i 10 dagar, samt att men smärtorna ökade otroligt mycket. Brukar inte ha så fasligt ont. Men det är ju förstås, det behöver ju inte bli likadant för dig. Till mig sa de att det är rätt vanliga biverkningar av kopparspiralen, de jag fick.
Har du provat hormonspiral då?

Svar: Hej. Nej någon p-spruta vill jag inte ha. Många har sagt att de gått upp i vikt av dem å det vill jag inte. Barnmorskan sa att blödningarna kunde bli rikligare, men regelbundna. Det är okej för mej så länge jag slipper blöda var dag som jag gör nu. Jag provar denna först nu å funkar det inte så ska jag åtminstånde fundera på hormonspiralen. Annars går jag tillbaka till mina p-piller iaf.
Angelica

2012-07-20 @ 13:27:10
URL: http://beatricer.bloggplatsen.se
Postat av: Beatrice

okej. Ja, det är klart att det är värt att prova. Jag har tydligen en förmåga att få alla de listade biverkningar som finns på de flesta prev.meddel, verkar det. Läkaren på KK i Eksjö sa till mig att de flesta får lugnare mens av p-spruta eller ingen alls. Men som sagt vi reagerar ju alla olika på saker och ting. Upp i vikt säger de ju att man gör av alla hormonpreparat...inkl P-spruta. Men det var det enda som jag får ta pga. att jag redan har en övervikt. P-stav var uteslutet, likaså p-piller...för högt BMI sa läkaren till mig på KK. :( vilket i sig inte var så kul att höra....
Men det blir säkert bra med kopparspiral, är jag säker på. Det är nog bara jag...

2012-07-20 @ 15:42:41
URL: http://beatricer.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




Angelica här! Den 24:e oktober 2011 var dagen då mitt liv förändrades. Jag fick då min gastric by pass gjord. Här kan ni läsa om mitt betydligt lättare liv. Men vem är då jag ? Jo, en glad och social två barns mamma. Jag kommer ifrån Halmstad men är sedan år 05 bosatt i Vetlanda tillsammans med Jörgen och våra två barn. Mina dagar kretsar runt familjen, träning, vänner och jobb. Träning har verkligen blivit viktig för mig nu mera och jag mår så bra av den! Har du några funderingar angående operationen, eller något annat med så klart. Tveka då inte, utan ställ frågan. Antingen här på bloggen, eller släng iväg ett mail till [email protected]